Hur gör man vid möte?

Jag är ingen bloggmänniska, jag är mer en forummänniska, och jag tillbringar en del tid på ett välkänt hästforum.
Just nu sitter jag i en tråd gällande hur man gör vid möte, med andra hästar, när man är ute och rider.

För mig är det, och har alltid varit självklart att man saktar ner till skritt. Självklart har man alltid stött på ryttare som inte gör detta, men det är ingenting jag stört mig på särskilt mycket, utom vid ett tillfälle.
Fanns en ryttare som hade kärringmoped (islandshäst för er som inte har lika mycket fördomar som mig) och alltid drog förbi i full fart. Jag hyrde då ett stall i närheten och hade rätt mycket unghästar i stallet, som reds ut.
Nu löste ju jag detta med Grisans hjälp till slut (men det är en annan historia).

Nu har jag hur som helst fastnat i en debatt, med ett par debattörer som ibland passerar i skritt, men helst i vad de kallar "lugn trav eller galopp". Dessa debattörer påstår att det är upp till oss med "ouppfostrade hästar" att "uppfostra" våra hästar så att de inte reagerar på möten i trav och galopp.
Jag hävdar att det är helt naturligt för en häst att reagera om en främmande häst passerar i trav/galopp, det hör till deras instinkt och det är inget jag vill ta ifrån dom. Vissa hästar reagerar inte mycket, vissa mer. Hästar är individer och ska så få vara.
Mina motdebattörer påstår att deras hästar ska stå still när dom säger det oavsett om hästen darrar av skräck och att jag borde befästa ett bättre ledarskap hos mina hästar.
Jag påstår att jag inte har och inte vill ha ett ledarskap över mina hästar. De har en flockledare i hagen. En fyrbent, som en tvåbent aldrig kan ersätta eller efterlikna.
Jag vill att mina hästar ska sammarbeta med mig. Jag vill att de ska ha kul, och jag vill att de ska säga ifrån om de tycker att något känns obekvämt eller dåligt för dom. Min roll är att presentera saker för dom på ett så bra sätt att de inte känner obehag, utan nyfikenhet. Jag vill inte att mina hästar ska göra det jag säger av anledningen för att jag säger det åt dom. Jag vill att mina hästar ska göra det jag ber dom om för att dom vill.

Jag var rätt insatt i NH-snurren när den exploderade för ett tiotal år sedan. Jag tränade, gick på clinics och lyssnade, blött och stötte med många olika anhängare av olika NH-inriktningar.
Och jag har inte mycket positivt att säga om det.

 

Hur som helst, hur gör ni? Saktar ni av till skritt vid möte, eller passerar ni i trav/galopp?

Uppdatering ang hästen igår kommer när jag orkar föra över bilderna.


Kommentarer
Postat av: Astrid

SV: tack!



ang möte så skriitar jag vid möte, ev. vid bred väg och att man ser att hästen är lugn skulle jag kunna tänka mig att trava förbi.

2009-10-19 @ 17:56:57
URL: http://astridstraning.blogg.se/
Postat av: Moa

Rider islands just nu, dels pga min ganska nyopererade rygg, och dels pga att jag känner ett par tjejer med helt fantastiska hästar. Har dock hopptävlat mycket innan med mina 5 ponnies. Skulle ALDRIG mötas i annat än skritt, eller i vissa fall tom halt, och DEFINITIVT inte rida island som ett jehu, dessutom är hästen jag rider en unghäst. Dressyr och markarbete är det viktigaste hos en islandshäst, kommer tom innan dess speciella gångarter! Fy för att säga som du gör, träffa några äkta islandsryttare.

2009-10-20 @ 20:32:04
Postat av: Sanna

Ojoj, Moa verkar upprörd. Jag får väl stryk om jag säger att hästar överlag passar bäst på mackan? Hehe.



Personligen gör jag alltid halt vid möte. Jag står så stilla som jag bara kan.

2009-10-20 @ 22:14:43
URL: http://slattinnan.blogg.se/
Postat av: sofi

Allt beror på hur stor plats man har samt vilken häst man har. Min ena häst hade jag kunnat trava förbi, men min unghäst blir lätt stressad och nyfiken på den andra hästen. Vilket gör att det inte går att trava. Dessutom vet man ju inte hur den hästen man möter kommer att reagera. Så jag skrittar alltid, eller står still. Viktigt tycker jag är att man har koll på hur man kommer iväg efter mötet. Min unghäst vill gärna " följa med " hästen vi möter. Så då uppskattar jag om den skrittar iväg och inte far iväg i full fart. För då får jag problem med min häst...

2009-11-03 @ 17:09:31
URL: http://blogg.ystadsallehanda.se/hastbloggen

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0