Kraftfoder

Det finns nog lika många åsikter om detta, som det finns hästägare. Jag tänkte i alla fall delge er mina.

Grunden är självklart ett bra hö. Jag följer inte analysen när jag sätter ihop en foderstat, dock har jag alltid värderna i bakhuvudet.
Själva grunden i kraftfoderstaten har för mig alltid varit havre. Jag har köpt hästar, jag har haft hästar för utbildning och jag har även haft försäljningshästar där ägaren/tidigare ägaren berättat att hästen inte tål havre, utan blir alldeles för pigg. Detta är en gammal svårspräckt myt. Självklart finns det ett fåtal hästar som inte tål havre, men jag har aldrig stött på någon. Det finns dessutom inget vetenskapligt belägg till varför vissa hästar blir piggare av havre. En teori är sammansättningen mellan fett och fibrer.



Havre är en helt outstanding sädeslag att fodra med. Sverige har dessutom troligen värdens bästa havre, då vi exporterar mycket och har ett perfekt klimat för att odla fram det. Havre innehåller höga halter av antioxidanter, bla antioxidanten Avenantramid. Avenantramider är bla antiinflammatoriska. Havre innehåller också höga halter av både fett och fibrer, och låga halter av stärkelse, vilket gör det till ett lätt foder att "bryta ned" till skillnad från exempelvis korn.



Korn fodrar jag sällan med. Det är svårsmält och har låga halter av fett och protein. Pga svårsmältheten så smälter hästen större delen av kornet i grovtarmen istället för i tunntarmen, detta medför ökad risk för kolik och fång. Självklart har jag fodrat med även korn, men i mindre mängder och som ett komplement till annat foder.
Självklart ska man alltid ge korn krossat eller skållat!



Kli har jag fodrat en hel del med. Det har en låg halt av kalcium och en hög halt av fosfor, vilket gör det till ett utmärkt komplement om man fodrar med lucern eller annat proteinrikt foder, dock får man se upp så hästen inte får i sig för mycket fosfor. Kli har helt klart blivit ett underskattat foder, som inte alls används i samma utsträckning som förut. Utmärkt till kolikhästar som gärna äter för snabbt och hästar som behöver få i sig "äckliga" saker såsom mediciner o dyl.



Betfor finns nog i vartenda stall. Alla hästar älskar det, och det innehåller mycket energi, samt är lättsmält. Hur länge betfor ska ligga i blöt är en fråga som är omtvistad. Vissa hävdar en timme, andra hävdar minst ett dygn. Själv sätter jag min gräns vid 10 timmar, längre tid än så och det är lätt att betforen härsknar. Betfor bör inte ges till hästar som haft korsförlamning.



Lucern innehåller mycket protein och kalcium. Utmärkt att komplettera en proteinbrist med. Jag brukar alltid försöka köpa ett hö med rätt lågt proteinvärde, just för att det ska passa alla hästar. Hästar som löper stor risk för fång och lättfödda ponnyer bör få mindre protein än en vanlig häst. Jag har även haft en lymfangithäst, och även där bör man minska på proteinet. Galliga ben kan också vara ett teckan på proteinöverskott. Att då istället lägga till lucern till höet på de hästar som behövt mer protein, istället för att minska på höet till de hästar som behövt mindre protein, har varit smidigare.



Linfrö är också ett bra proteinkomplement. Dock är det bökigt att hålla på med, då det måste skållas eller kokas för att hästens lever och njurar inte ska ta stryk av det. Höll på med det en vinter, sedan övergick jag till annat foder



Får fortsätta med färdigfodret någon annan dag =)

Kommentarer
Postat av: Lamia

Gärna, har du någon på g? :D

2009-10-30 @ 12:17:38
URL: http://lamiamichelle.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0