Lite orolig

Har faktiskt varit på väg o uppdatera flera gånger, men jag har inte riktigt vetat vad jag ska skriva/hur jag ska formulera mig.

Min Vackraste hade fått gå rätt hårt dom två sista veckor jag var på semester, och utan att gå in på detaljer så hade personen som skulle sätta igång henne fått följande order

- Skritt och trav första veckan, undvik böjt spår så mkt som möjligt
- Börja galoppera lite lättare intervall under nästa vecka ute (dvs en halv minut galopp på rakt spår, ett par minuter skritt x2)
- Rida i ridhuset om hästen inte rids ut. Ej i paddocken.

Hur som helst så gick hästen två timmars pass m mycket galopp o en massa okända människor på (i paddocken).

Tog ut henne en sväng i skogen när jag kom hem. En skrittrunda på en 40 minuter med en travsträcka. Kändes fräsch, men lite loj. Vanligtvis skrittar hon på rätt ordentligt, och även om vi var ute med en extremskrittare så halkade hon efter. O när Grisan halkar efter brukar hon bli rätt studsig. Icke så denna gång, men inte så mkt jag reflekterade över iom den träningsvärk hon borde ha. Åt kraften dåligt, vilket kan ha berott på kattskrälle som pissat i havren. Ingen temp.

Ett par dagar senare hade hon självklart tappat två skor, så det blev ingen tur ut, utan skritt på långa tyglar i ridhuset barbacka. Dock kändes hon väldigt stel o ovillig, så jag kortade upp henne en stund och försökte samla och böja henne en del. Inte alls populärt. Hon samlade sig när jag bad henne, ingen reaktion. Observerade att hon var ngt galligare på v bak, vilket tog kan bero på tappsko.
Dagen efter släppte jag henne i ridhuset, inga rörelsestörningar eller antydan till hälta. Klämde igenom igen och hon reagerade något bakåt korset. Linimenterade även ryggen.

Nu har hon fått vila en dryg vecka, skrittade henne vid hand i ridhuset idag och stretchade. Klämde igenom rygg. Reagerade på samma ställe, även om det inte var mkt, men å andra sidan har jag en rätt smärttålig häst. Linimenterade ryggen även idag och har dubblat intaget av B-vitamin. Även på med täcke. Vi tar det lugnt en vecka med igångsättning från marken o försvinner inte reaktionen så är det dags att ta ut hjälp för det.




Kommentarer
Postat av: Tilde

Fyfan för människor alltså... :( Vad hemskt att höra, Sussi.

2010-09-16 @ 22:59:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0